08 Februari 2010

saye sangat sakit hati...

seperti yang telah saye katekan sebelum ini, saye telah menyertai MTE2010 yang diadakan di PWTC. pada dasarnya saya sangat excited dengan penyertaan ini. tapi sekarang hal yang berlaku adalah sebaliknya

* * * * *
05/02/2010
Aku : Salam, encik.. esok kawan sy ade hal.. klau hari ahad mgkn b0le. tp klau encik bz ahad ni sy je yg g jmpe dye nnt mgkn b0le kot..
Mr. X : Aa. 0keh. Seb bek tanye dulu
Aku : Cume sblm encik pegi main boling nnt encik knela passkan produk tu pd sy
Mr. X : Haah la. Lupa pulak
* * * * *
07/02/2010
Mr. X : Salam ain. Bila nk jmpa kwn awk tu
Aku : Wslm.. igt nk g arini tp xde khbr dr encik.. lgpn kwn sy pn stdnt.. xtau la bile je yg dye free. ape kate lau encik try deal ngan dye.
01xxxxxxxx-'him'
Mr. X : Mana maunya saya deal dgn dia. Awk kena jd org tgh. Hubungkan kami berdua face to face. Nak kerja kena ada procedure, cik ain
Aku : Sy da maklumkan pd dia dah..
Mr. X : Ain kena bwk saya jumpa dia. Thats the proper way. Kalau tiba2 call, xknl sape kau sape aku, itu namanya takda adab, cikgu ain.
Aku : Knlkn jela dri encik.. sy xnk ade kesilapan fakta bile ade org tgh.. mmg la sy yg tunjukkn orgnye nnt.. tp utk tarikh, mase n pengurusan better encik deal trs dgn 'him'.. at least jdual sy dlm mggu ni insyaAllah ptg free.. jdual encik ngan 'him' yg kne atur.. sy pn tau pr0sedur n bir0krasi.. xnk bg kerje remeh brtambah je..
Mr. X : Bila dah jumpa, dah kenal, baru boleh discuss. Lepas tu bru boleh buat decision base on costs & needs. Project ni akan diperbesarkan lg melalui geran antarabangsa. Ini arahan dekan cik ain.
Aku : Sbnrnye sbb sy dh set dgn 'him' arini.. jgnla pntingkn interaksi ngan org atasan je smpai lupekn teamw0rk sndri.. :-(
Mr. X : Ain, boleh tak ain dgr ckp saya. Sy ni lecturer. Dah 6 tahun kerja. So, just set date dgn dia. Itu saja. 0k.
Mr. X : Ain jgn ckp pasal birokrasi etc. Ain tau ke pasal birokrasi kat tmpt lain. Pasal kerja2 peringkat atasan kat upsi ni. Sy dah 6 tahun kerja, ain. I know what i did. Walaupun saya nampak keanak-anakkan, itu time sy interact dgn stdnt. Dgn org dewasa, sy xmcm tu. So skrg, sy nak ajar ain cara bekerja dgn betul. Ini bukan soal birokrasi. Ini soal procedure. Sape xnak kerja yg mudah. Smua org nak. Tp skrg must folo the procedure.
Aku : Kn sy dh bitau hr jumaat aritu.. mgkn encik trlps pndg kot.. lgpn kn arini ade hr keluarga ftmk.. xkn sy nk ggu lak..
Mr. X : Kalau dah set hari ni knp xbgtau saya awal2? Knp nak tnggu sy call? Knp xambik tindakan proaktif? Skrg ni ain ckp pasal sy lupakan teamwork pulak. Ain, kalau universiti lain, smua urusan stdnt yg kena buat tau. Tugas pensyarah bg arahan pd stdnt, pastikan stdnt buat kerja & pensyarah ambik hasil je. Kalau stdnt tu bernasib baik, dia dpt join venture keuntungan produk. Kalau x, stdnt akan jadi kuli je buat produk tu. So, ain skrg beruntung sgt2 sbb sy rendahkan diri duduk bersama stdnt dan bawak nama stdnt skali. Awk tgk azrul & cik samad. Apa azrul dpt? Skrg dia mungkin xnampak lg tp bila dia dah bekerja dan berusia, baru dia nampak benefit atau xda benefit ttg apa yg dia buat dgn cik samad
Mr. X : Kalau ain nk ckp pasal teamwork, yes sy boleh outline the scope of task yg melibatkan sy & pn nani sbg lecturer dan awk&mala sbg stndt. Ain nk sy buat mcm tu ke? Nak sy berkeras dan bertindak sbg pensyarah, bru ain nk ikot?
Mr. X : Friday is friday. Im talking about today. Y dont u take any action for today? See, ain ckp sy tlps pandang & sibuk dgn hari keluarga pulak. All -ve assumptions. Ain, sy sepatotnya arahkan awk dan mala settlekan smua urusan bkaitan bnda ni, termasuk di expo. Awk tgk booth org lain. Kalau projek yg ada nama stdnt+lecturer, lecturer xkan dtg tau. Stdnt la yg kena buat everything single thing.
Mr. X : Awk tau tak, skrg sy dah mula terasa yg sy terhegeh2 pd stdnt. Awak buat sy terhegeh2 dan mengemis mtk tlg pd awk tau. Awk igt ain, tuhan dah bgtau batasan seorg anak murid pd gurunya. Kalau x, smpi bila2 hdup xberkat.
Mr. X : Salam. Ain, produk tu bakal dikormesialkan melalui geran antarabangsa toray science fund. Kalau awak berdua nk join utk prkembgkan produk dan share keuntungannya dlm jangkamasa pjg, sy perlukan komitmen dlm btk masa dan tenaga. Takkan ada keuntungan tanpa usaha dan pengorbanan. Kalau xnak join, just bgtau sy, sy akan keluarkan nama dr senarai researcher. Cukup setakat join MTE dan dapat gangsa utk dibaling pada dinding. Nanti esok kalau sy dgn puan nani dah kaya, jgn jeles pulak ya.

* * * * *
08/02/2010
Mr. X : Salam & slmt pagi. Sila berikan salinan ic pd sy hari ini juga sekiranya anda berminat utk claim thecompact as your product (setakat level MTE 2010). Kalau tiada response, sy anggap anda tdk berminat neither to claim the copyrite until mte 2010 nor to proceed wif the nxt development of it. Wslm.
* * * * *
What i wanna say is just.,
1. Darjat ibu lebih tinggi dari guru. bile mr.X ckp pasal nk x sijil (tp kne byr RM15 each), mama sms me;
"Ayh kte jgn byr. Pas 2 jgn dsgn kn. Dia nak peguna kn kkk je. Dia yg dpt name nnt"
2. RM15/RM3000 is just 0.5% la.. xluak nye gaji kalau tolong bayarkan pn..
3. Rujuk (http://rmc.upsi.edu.my/v2/index.php), ade ke name kami?
4. Actually aku da tnye pn kt designer tu bile dye free tp xditeruskan sbb pnjg sgt ceramahnye
5. Xde adap sgt ke kalau call org yg xknl? rsenye dalam mane2 industri pn biase je kalau wat cmtu utk mntk bantuan. xknla nk knlkn dri pn ssh sgt..
6. Malas nk ungkit tp kami da ilang cuti sem da sbb kami syg dye.. xkn sbb xbg ic dye nk lupekn sume..
7. Mcm tu ek teamwork.. baru saye tau.
8. Tesis Azrul bertajuk 'Modul Latihan Amali PIC'. Ade kaitan x agknye dgn gate en. samad.
9. Aku bukan org yg suke melawan.. ape je yg aku da wat. i just nk mntk dye deal trs dgn designer je asalnye.. last2 jd gitu lak..
10. mak ayah aku da keje 26taun xkecoh pun..
11. whatever!